Je evidentní, že svoboda a s ní demokracie se
 nejdále rozvinula v západním světě. Není to stav konečný, ale rozhodně
 patří k těm nejslibnějším. A jak se to vůbec stalo? Základem rozšíření
 demokracie a svobod v západní Evropě je příchod kapitalismu. Ten totiž
 dal vzniknout nové třídě – třídě, která nebyla a není ani dost chudá,
 ani dost bohatá. Třídě, která se časem stala natolik početná, že
 postupně přebrala otěže státu od (postfeudální) aristokracie a
 velkoprůmyslníků. A právě díky její početnosti a dostatečnému bohatství
 se její zájmy staly hlavním cílem politických stran.
 Co je tedy hlavním zájmem nové střední třídy? Je jím dostatečná
 svoboda k podnikání, k rozmnožování vlastního bohatství a zajištění
 blahobytu, který si brání novými prostředky – občanskou společností a
 médii. Čím více střední třída bohatne, tím více ji stát může zdanit –
 tím více je prostředků na jeho výdaje. A střední třída bohatne tím
 více, čím více má demokracie a svobod. Pozitivní společensko-ekonomický
 „bludný kruh“ je na světě. 
 Ale vraťme se k Říši středu. Fungoval-li předchozí recept nejen v
 západní Evropě, ale i v Jižní Koreji, Chile, Německu, Japonsku nebo na
 Tchaj-wanu, proč by nemohl fungovat i zde? A jak tomu můžeme napomoct?
 Zaprvé obchodováním a investicemi, které přinesou do země nové
 možnosti. Ty dávají vzniknout na místní poměry relativně dobře placeným
 středním a vyšším pozicím, které mohou obsadit (a díky kulturním
 poměrům většinou obsadí) domorodci. Ti si následovně budou chtít svůj
 životní standard podržet a těžko se jej budou vzdávat ve jménu
 jakýchkoli dalších revolucí. 
 Zadruhé pak ustavičným mezinárodním tlakem. Ilustrativním příkladem
 je vstup Číny do WTO. Čínští komunisté postupují cestou hospodářského
 uvolňování, které pro ně hraje prim. Proto pro ně byl jedním z hlavním
 cílů vstup do Světové obchodní organizace. Při vstupních vyjednáváních
 tak byli nuceni upravit (nejen) hospodářská práva obyvatel tak, že se z
 toho stal mohutný precedent ve vztahu občanů a státu. V roce 1984 nebyl
 veden jediný soudní spor mezi státem a občany, v roce 1997 (tj. čtyři
 roky před samotným vstupem do WTO) těchto sporů (hlavně v hospodářské a
 správní oblasti) bylo již 90 557.
 Ovšem autor tohoto článku se neodvažuje tvrdit, že teorie silné
 střední třídy je samospásná a nemá své ale. Prvně si musíme uvědomit,
 že Čína je stále nedemokratickou zemí, kde jsou lidé zavírání a
 popravováni pro politické názory. Proto žádná obchodní jednání (a
 jejich cíle) nemohou být ospravedlněním k opomenutí připomenout právě
 (a nejen) při těchto jednáních čínské protistraně, jak toto vnímáme –
 jako nelibé, nechutné a necivilizované. 
 Stejně tak vnímá evropská veřejnost čínskou agresivní zahraniční
 politiku vůči jejímu blízkému okolí. Proto opět pro nás nesmí mít
 hospodářský a finanční přínos prodeje jakýchkoli prostředků, které by
 mohly obojí – porušování lidských práv a agresivní zahraniční politiku
 – podporovat, vyšší cenu než náš cíl – demokracie podporovaná silnou
 střední třídou. 
 Dalším zásadním problémem je dvojí uspořádání Číny – zaprvé
 společnosti jako takové a zadruhé samotné komunistické strany. Velkým
 problémem do budoucna může rozhodně být překotný rozvoj měst (a s nimi
 i střední třídy), který ovšem nechává venkov a jeho obyvatelstvo v
 hluboké sociální a hospodářské propasti. K čemuž se váže problém druhý
 – právě tito frustrování obyvatelé, na které se z onoho koláče
 bohatství nedostalo, mohou být hlavní oporou starých gard v řadách
 komunistické strany. A již dnes dochází k erupcím řízeného i divokého
 nacionalismu, který se může stát opravdovým problémem do budoucna. 
 Zatřetí nesmíme zapomenout na mnohé akumulované problémy
 hospodářského vývoje Číny posledních dekád, které může vyjmenovat každý
 průměrný publicista. Mezi ty hlavní patří nepřehledný bankovní systém,
 který je rouškou pro státní subvence průmyslu, a vysoké ekologické
 škody, které nejsou odstraňovány, natožpak preventivně kontrolovány. 
 Nebylo-li tomu u předcházejícího nejvyššího vedení Čínské lidové
 republiky, pak minimálně u současného vedení můžeme konstatovat, že se
 jedná o přešlapující stranické aparátčíky, kteří jsou si vědomi
 důsledků mohutného hospodářského rozvoje a kteří je chtějí co nejvíce
 oddálit, ale také zmírnit tak, aby měly co nejmenší dopad na samotnou
 čínskou společnost. A evropské státy jim v tom mohou pomoci rovnocennou
 kombinací obchodní a hospodářské politiky a cílené podpory lidských
 práv a jejich obhájců.